Et tilsvarende tilbud er allerede ved at blive rullet ud i Sverige og har pæn succes. Også i Tyskland er der indført sociale kriterier for tildeling af støtte til elbil
Nu har jeg aldrig - her troede jeg ellers at vi altid skulle opfinde den dybe tallerken herhjemme? Vi kan da ikke bare tage sådan en god idé fra andre. /s
@SorteKanin Kan de fattige ikke bare fortsætte med at gå, cykle og køre i tog!? 🤔🙈🙈😃😃
Hvis det som i artiklen er kravet med en husstandsindtægt på 600k (uden børn), så syntes jeg det er helt gakket at give tilskud til det. Min mor, alene, bor til leje, tjener vel omkring 350k om året før skat, og selv hun har råd til at købe en helt ny elbil i dag. Ja det er jo ikke den fedeste på markedet, men den koster altså også “kun” 140k.
Spørgsmålet er om det er 600k indkomst for to personer? Så er det måske fair nok?
Min mor, alene, bor til leje, tjener vel omkring 350k om året før skat, og selv hun har råd til at købe en helt ny elbil i dag.
Altså det er da stadig tæt på halvdelen af en årsindtægt for at købe en elbil. For nogle ville det måske også være urealistisk at købe den mest skrabede elbil på markedet, og så er det jo ikke 140k. Hvis du bor dyrt til leje, så kan det være ret svært at spare op til tænker jeg.
I tyskland er det per husstand, så der kan du jo vel i princippet få det selvom du tjener 600k. Men jeg ved det ikke.
Gennemsnitsdanskeren kører vidst omkring 12.000-14.0000km/året, og når knap 85% af børnefamilier har 1-2 børn så vil jeg vove den påstand at selv den mest skrabede elbil fint opfylder behovet for at hverdagen hænger fint sammen. Hvad folk føler de har brug for af rækkevidde i en elbil og hvad de rent faktisk har brug for er sjældent det samme.
Edit: jeg tjekkede lige BilBasen, du kan få brugte elbiler for 30-40k nu, det kan de fleste vel efterhånden også være med på tænker jeg. Og det udvalg kommer jo kun til at stige.
Hvad folk føler de har brug for af rækkevidde i en elbil og hvad de rent faktisk har brug for er sjældent det samme.
Men det er sådan set også ligemeget hvad de faktisk har brug for, for hvis de føler de har brug for en rækkevidde som de ikke har råd til, så køber de en benzinbil. Man er nødt til at møde dem der hvor de er. Jeg tænker man er nødt til at få dem over på en elbil, få dem til at indse at rækkevidde-angst ikke er det helt store, og så kan de senere få en billigere en.
Så er der selvfølgelig også dem der ikke kunne leve med en billig elbil. Bare fx hvis du gerne vil have mulighed for at trække en trailer (tit et krav, især for folk på landet) eller en campingvogn, så kan du altså ikke gå efter de helt billige.
Elbiler der trækker almindelig trailer er der efterhånden masser af, og om få år er de også på brugtmarkedet med nogle år på bagen så man kan få en billigere elbil med træk.
Ifht. at kunne trække “sommerhuset” rundt i landet og Europa (som folk generelt bare skal fucking stoppe med, det er et hjernedødt dumt koncept) så er det rigtig nok forbeholdt de største elbiler som også koster meget. Det kan intet tilskud ændre på, så det nichemarkede må holde sig til benzin/diesel. De små campingvogne som man kan trække på en 1000kg krog er der mange biler som kan trække.
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan se problemet i at der lige går 5 år mere før de sidste kommer med når der kommer flere billigere brugte elbiler. De penge såden et tilskud ville koste kan bruges meget bedre andre steder i samfundet.
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan se problemet i at der lige går 5 år mere før de sidste kommer med når der kommer flere billigere brugte elbiler. De penge såden et tilskud ville koste kan bruges meget bedre andre steder i samfundet.
Helt enig.
De holder bare afgiftsfritagelsen en årrække endnu, så kommer der automatisk billige brugte elbiler på markedet.
Der er mange biler lige på trapperne der slår de sidste søm i rækkevidde-angst, trailer og pladsbehov.
Elbiler må vel egentlig være lidt specielle når de nærmer sig enden, batteriet i sig selv er vel mange penge værd pga metallerne.
Elbiler må vel egentlig være lidt specielle når de nærmer sig enden, batteriet i sig selv er vel mange penge værd pga metallerne.
Bliver da egentligt spændende at se hvad der kommer til at ske der. Alt efter batteriernes stand, kan de jo også bare direkte genbruges, enten til andre biler, eller til andre batteribehov.
omg er det virkelig ikke billigere bare at gøre tog og bus gratis for samme effekt?
Jeg ved godt at jeg bliver ved med at køre i det her spor men det er virkelig som om at vi nægter at gøre den eneste ene ting der nogensinde har fungeret igennem verdenshistorien. Vi elsker vores biler, og det bliver vores død.jeg bor ude på landet
I don’t care
omg er det virkelig ikke billigere bare at gøre tog og bus gratis for samme effekt?
Kollektiv transport giver kun økonomisk mening hvis der faktisk er et kollektiv af en vis størrelsesorden til at bruge den.
Altså hvis du har en landsby med 10 indbyggere, så ville det da være langt billigere i længden at give dem alle støtte til en elbil end det ville være at have en busrute. Det er også en løsning der giver langt mere fleksibilitet til dem der bor på landet i sådan nogle små samfund, for enhver busrute ville køre meget, meget sjældent.
Det behøver selvfølgelig ikke betyde at vi ikke skal gøre kollektiv transport gratis - lad os da bare gøre begge dele.
Hvorfor er du ligeglad med om folk bor på landet?
Hvorfor er du ligeglad med om folk bor på landet?
Fordi det handler ikke om dem. Det handler om der folk boer, og bruger bil unødigt, hvilket er i byen. Jeg er træt af at høre om landsbyfolk der er imod offentligt transport fordi de personligt ikke kan bruge det.
Det handler da også om dem. Men jeg synes godt man kunne inkludere noget geografi i kriteriet for støtte, udover indkomst. Altså at man også skal bo et sted hvor offentlig transport ikke er en mulighed. Men geografi og velstand følger jo også tit hinanden, så det er ikke sikkert det gør super stor forskel, men måske noget.
Fix offentligt transport så den er brugbar før du subsidere endnu flere biler, er min mening. Jeg gider ikke høre på argumenter om hvor dyrt offentlig transport er, hvis man er OK med at staten subsidere bilkøb.
Altså igen, du kan ikke fikse offentlig transport i yderområder. Der er simpetlhen ikke nok folk til at understøtte kollektiv transport i de områder. Det er langt billigere og giver meget mere mening at give støtte til biler i de områder. I områder med højere befolkningstæthed hvor offentlig transport giver mening, der er jeg helt enig med dig.
Jeg er imod at staten skal direkte subsidere bilkøb så længe bussen koster penge inde i midten af Danmarks største byer. Vi kan godt gøre begge, og staten kan også godt kun gøre den ene, men jeg nægter at blive ved med at høre argumenter om at offentlig transport ikke dur, og er dyr, og DSB dit og Banedanmark dat, når staten betaler folk for at købe en bil, den dyreste og mest ineffektive form for transport.
Bil-transport er allerede den mest stats-betalte form for transport.
@SorteKanin Desfinitionen på en fattig er det at man har råd til en benzin bil men ikke råd til en el bil? 🤨
Tja, jeg skal ikke kloge mig på hvor grænsen til fattigdom går, men man må da bare konstatere at vi endnu ikke er i mål med 100% af nye biler som elbiler, og det er primært fordi de lave indkomstgrupper ikke har råd til en elbil.
De lave indkomstgrupper køber vel slet ikke nye biler men primært (godt) brugte biler med en del år på bagen.
Selvfølgelig, men det gælder jo for både elbiler og benzinbiler, så brugte benzinbiler er jo stadig billigere end brugte elbiler. Vi kommer heller ikke af med benzinbilerne hvis folk bliver ved med at køre i dem fordi de køber dem brugt.
Man kan også sige at ved at give støtte til nogen til en ny elbil vil du faktisk sænke priserne på de brugte elbiler der findes, så det også bliver billigere for endnu flere. Det er win win.
@SorteKanin @ExcessShiv Jeg har en 11 år gammel Aygo der har kørt knap 72.000 km. Den er i perfekt stand og jeg kommer umiddelbart ikke til at skifte den ud foreløbig.
Der holder en 10 år gammel Hyundai i20 i min indkørsel, med ~160.000 km på.
Den får også lov at køre til den ikke rigtigt kan mere, og så køber jeg en elbil.
Med et kørselsbehov på omkring 10.000 km om året og 18 km/l gør benzinpriserne ikke alt for ondt endnu.
Det er skam også fint, men når det engang bliver din tur til at få en anden bil, så er håbet jo at elbil er det åbenlyse valg, både klima-mæssigt og økonomisk.
@SorteKanin Jeg synes måske ikke helt at elbiler er så oplagt et valt, udover at man politisk har besluttet at det er det vi skal have og at det derfor bliver svært at få andet. Måske løser elbiler co2 problematikken, men i kraft af at det er 5 gange mere resursekrævende at lave en elbil, set i forhold til en benzin bil, så må det på sigt skabe andre eller nye problemer vi skal tage hånd om. Ydre mere tror jeg ikke man har indregnet retningen (co2 med mere) der kommer med den enorme udbygning af vores forsynings-net som det kræver.
Det kræver flere resourcer at bygge en elbil end en benzinbil, men det er jo fordi den så at sige har brændstoffet indbygget fra fabrikken, og elbilen er komfortabelt foran i regnskabet efter blot et par år.
En stor del af ressourcerne er pga. batteriet, hvor man har udvindingen af diverse metaller og mineraler med i regnskabet. Det vi så småt ser allerede er at man kan udvinde materialer fra udtjente batterier meget nemmere og mindre forurenende end ved minedrift. Så regnskabet er ved at flytte sig endnu mere.




