Spørgsmålet er om det er 600k indkomst for to personer? Så er det måske fair nok?
Min mor, alene, bor til leje, tjener vel omkring 350k om året før skat, og selv hun har råd til at købe en helt ny elbil i dag.
Altså det er da stadig tæt på halvdelen af en årsindtægt for at købe en elbil. For nogle ville det måske også være urealistisk at købe den mest skrabede elbil på markedet, og så er det jo ikke 140k. Hvis du bor dyrt til leje, så kan det være ret svært at spare op til tænker jeg.
I tyskland er det per husstand, så der kan du jo vel i princippet få det selvom du tjener 600k. Men jeg ved det ikke.
Gennemsnitsdanskeren kører vidst omkring 12.000-14.0000km/året, og når knap 85% af børnefamilier har 1-2 børn så vil jeg vove den påstand at selv den mest skrabede elbil fint opfylder behovet for at hverdagen hænger fint sammen. Hvad folk føler de har brug for af rækkevidde i en elbil og hvad de rent faktisk har brug for er sjældent det samme.
Edit: jeg tjekkede lige BilBasen, du kan få brugte elbiler for 30-40k nu, det kan de fleste vel efterhånden også være med på tænker jeg. Og det udvalg kommer jo kun til at stige.
Hvad folk føler de har brug for af rækkevidde i en elbil og hvad de rent faktisk har brug for er sjældent det samme.
Men det er sådan set også ligemeget hvad de faktisk har brug for, for hvis de føler de har brug for en rækkevidde som de ikke har råd til, så køber de en benzinbil. Man er nødt til at møde dem der hvor de er. Jeg tænker man er nødt til at få dem over på en elbil, få dem til at indse at rækkevidde-angst ikke er det helt store, og så kan de senere få en billigere en.
Så er der selvfølgelig også dem der ikke kunne leve med en billig elbil. Bare fx hvis du gerne vil have mulighed for at trække en trailer (tit et krav, især for folk på landet) eller en campingvogn, så kan du altså ikke gå efter de helt billige.
Elbiler der trækker almindelig trailer er der efterhånden masser af, og om få år er de også på brugtmarkedet med nogle år på bagen så man kan få en billigere elbil med træk.
Ifht. at kunne trække “sommerhuset” rundt i landet og Europa (som folk generelt bare skal fucking stoppe med, det er et hjernedødt dumt koncept) så er det rigtig nok forbeholdt de største elbiler som også koster meget. Det kan intet tilskud ændre på, så det nichemarkede må holde sig til benzin/diesel. De små campingvogne som man kan trække på en 1000kg krog er der mange biler som kan trække.
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan se problemet i at der lige går 5 år mere før de sidste kommer med når der kommer flere billigere brugte elbiler. De penge såden et tilskud ville koste kan bruges meget bedre andre steder i samfundet.
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan se problemet i at der lige går 5 år mere før de sidste kommer med når der kommer flere billigere brugte elbiler. De penge såden et tilskud ville koste kan bruges meget bedre andre steder i samfundet.
Helt enig.
De holder bare afgiftsfritagelsen en årrække endnu, så kommer der automatisk billige brugte elbiler på markedet.
Der er mange biler lige på trapperne der slår de sidste søm i rækkevidde-angst, trailer og pladsbehov.
Elbiler må vel egentlig være lidt specielle når de nærmer sig enden, batteriet i sig selv er vel mange penge værd pga metallerne.
Elbiler må vel egentlig være lidt specielle når de nærmer sig enden, batteriet i sig selv er vel mange penge værd pga metallerne.
Bliver da egentligt spændende at se hvad der kommer til at ske der. Alt efter batteriernes stand, kan de jo også bare direkte genbruges, enten til andre biler, eller til andre batteribehov.
Spørgsmålet er om det er 600k indkomst for to personer? Så er det måske fair nok?
Altså det er da stadig tæt på halvdelen af en årsindtægt for at købe en elbil. For nogle ville det måske også være urealistisk at købe den mest skrabede elbil på markedet, og så er det jo ikke 140k. Hvis du bor dyrt til leje, så kan det være ret svært at spare op til tænker jeg.
I tyskland er det per husstand, så der kan du jo vel i princippet få det selvom du tjener 600k. Men jeg ved det ikke.
Gennemsnitsdanskeren kører vidst omkring 12.000-14.0000km/året, og når knap 85% af børnefamilier har 1-2 børn så vil jeg vove den påstand at selv den mest skrabede elbil fint opfylder behovet for at hverdagen hænger fint sammen. Hvad folk føler de har brug for af rækkevidde i en elbil og hvad de rent faktisk har brug for er sjældent det samme.
Edit: jeg tjekkede lige BilBasen, du kan få brugte elbiler for 30-40k nu, det kan de fleste vel efterhånden også være med på tænker jeg. Og det udvalg kommer jo kun til at stige.
Men det er sådan set også ligemeget hvad de faktisk har brug for, for hvis de føler de har brug for en rækkevidde som de ikke har råd til, så køber de en benzinbil. Man er nødt til at møde dem der hvor de er. Jeg tænker man er nødt til at få dem over på en elbil, få dem til at indse at rækkevidde-angst ikke er det helt store, og så kan de senere få en billigere en.
Så er der selvfølgelig også dem der ikke kunne leve med en billig elbil. Bare fx hvis du gerne vil have mulighed for at trække en trailer (tit et krav, især for folk på landet) eller en campingvogn, så kan du altså ikke gå efter de helt billige.
Elbiler der trækker almindelig trailer er der efterhånden masser af, og om få år er de også på brugtmarkedet med nogle år på bagen så man kan få en billigere elbil med træk.
Ifht. at kunne trække “sommerhuset” rundt i landet og Europa (som folk generelt bare skal fucking stoppe med, det er et hjernedødt dumt koncept) så er det rigtig nok forbeholdt de største elbiler som også koster meget. Det kan intet tilskud ændre på, så det nichemarkede må holde sig til benzin/diesel. De små campingvogne som man kan trække på en 1000kg krog er der mange biler som kan trække.
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke kan se problemet i at der lige går 5 år mere før de sidste kommer med når der kommer flere billigere brugte elbiler. De penge såden et tilskud ville koste kan bruges meget bedre andre steder i samfundet.
Helt enig.
De holder bare afgiftsfritagelsen en årrække endnu, så kommer der automatisk billige brugte elbiler på markedet.
Der er mange biler lige på trapperne der slår de sidste søm i rækkevidde-angst, trailer og pladsbehov.
Elbiler må vel egentlig være lidt specielle når de nærmer sig enden, batteriet i sig selv er vel mange penge værd pga metallerne.
Bliver da egentligt spændende at se hvad der kommer til at ske der. Alt efter batteriernes stand, kan de jo også bare direkte genbruges, enten til andre biler, eller til andre batteribehov.