• SorteKanin@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    19 days ago

    Selvfølgelig, men det gælder jo for både elbiler og benzinbiler, så brugte benzinbiler er jo stadig billigere end brugte elbiler. Vi kommer heller ikke af med benzinbilerne hvis folk bliver ved med at køre i dem fordi de køber dem brugt.

    Man kan også sige at ved at give støtte til nogen til en ny elbil vil du faktisk sænke priserne på de brugte elbiler der findes, så det også bliver billigere for endnu flere. Det er win win.

      • SorteKanin@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        19 days ago

        Det er skam også fint, men når det engang bliver din tur til at få en anden bil, så er håbet jo at elbil er det åbenlyse valg, både klima-mæssigt og økonomisk.

        • olepoulsen@friendica.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          19 days ago

          @SorteKanin Jeg synes måske ikke helt at elbiler er så oplagt et valt, udover at man politisk har besluttet at det er det vi skal have og at det derfor bliver svært at få andet. Måske løser elbiler co2 problematikken, men i kraft af at det er 5 gange mere resursekrævende at lave en elbil, set i forhold til en benzin bil, så må det på sigt skabe andre eller nye problemer vi skal tage hånd om. Ydre mere tror jeg ikke man har indregnet retningen (co2 med mere) der kommer med den enorme udbygning af vores forsynings-net som det kræver.

          • krydret_ismaskine@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            edit-2
            19 days ago

            Det kræver flere resourcer at bygge en elbil end en benzinbil, men det er jo fordi den så at sige har brændstoffet indbygget fra fabrikken, og elbilen er komfortabelt foran i regnskabet efter blot et par år.

            En stor del af ressourcerne er pga. batteriet, hvor man har udvindingen af diverse metaller og mineraler med i regnskabet. Det vi så småt ser allerede er at man kan udvinde materialer fra udtjente batterier meget nemmere og mindre forurenende end ved minedrift. Så regnskabet er ved at flytte sig endnu mere.

      • krydret_ismaskine@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        19 days ago

        Der holder en 10 år gammel Hyundai i20 i min indkørsel, med ~160.000 km på.

        Den får også lov at køre til den ikke rigtigt kan mere, og så køber jeg en elbil.

        Med et kørselsbehov på omkring 10.000 km om året og 18 km/l gør benzinpriserne ikke alt for ondt endnu.