Regeringen vil gerne have gratis offentlig transport til børn og unge. I Fredericia kan alle gå ind i bussen uden billet. Og det har fået passagertallet i vejret.
Efter min mening tror jeg at offentligt transport ikke bliver bedre hvis der ikke kommer penge til det. Og desto dyrere det bliver, jo færre rejser med det og jo færre penge bliver der på at forbedre det. Jeg tror at det er en ond spiral, hvis det skal blive bedre før vi vil køre med det.
Jeg støtter enormt op for billigere offentligt transport, men jeg er enig i at det på nogle punkter er ringe. Men for mig fungerer det.
De får vel næppe flere penge af at det bliver gratis for unge mennesker, best case er vel status quo men med endnu flere rejsende der presser det yderligere. Medmindre de laver en model hvor regningen sendes videre for hver rejsende, men det tvivler jeg på.
Medmindre de laver en model hvor regningen sendes videre for hver rejsende, men det tvivler jeg på.
Hvorfor egentlig ikke? Jeg synes det er meget nemt at pege på sandsynlige positive effekter som følge af gratis offentlig transport.
Forstå mig ret, jeg er enormt overrasket over at det overhovedet er kommet på tale, men det eneste rationelle når den beslutning er truffet er da at skalere antallet af pladser med antallet af passagerer.
I artiklen bliver (venstre-)borgmesteren i øvrigt citeret for at det har været så stor en succes at de har sat flere busser ind.
Jeg er slet ikke uenig i de positive effekter af gratis offentlig transport…men kun hvis de kan finde ud af at skalere finansieringen af det dynamisk så den følger antallet af passagerer. Der skal jo ikke bare flere pladser til, skidtet skal jo også køre stabilt og til tiden.
Efter min mening tror jeg at offentligt transport ikke bliver bedre hvis der ikke kommer penge til det. Og desto dyrere det bliver, jo færre rejser med det og jo færre penge bliver der på at forbedre det. Jeg tror at det er en ond spiral, hvis det skal blive bedre før vi vil køre med det.
Jeg støtter enormt op for billigere offentligt transport, men jeg er enig i at det på nogle punkter er ringe. Men for mig fungerer det.
De får vel næppe flere penge af at det bliver gratis for unge mennesker, best case er vel status quo men med endnu flere rejsende der presser det yderligere. Medmindre de laver en model hvor regningen sendes videre for hver rejsende, men det tvivler jeg på.
Hvorfor egentlig ikke? Jeg synes det er meget nemt at pege på sandsynlige positive effekter som følge af gratis offentlig transport.
Forstå mig ret, jeg er enormt overrasket over at det overhovedet er kommet på tale, men det eneste rationelle når den beslutning er truffet er da at skalere antallet af pladser med antallet af passagerer.
I artiklen bliver (venstre-)borgmesteren i øvrigt citeret for at det har været så stor en succes at de har sat flere busser ind.
Jeg er slet ikke uenig i de positive effekter af gratis offentlig transport…men kun hvis de kan finde ud af at skalere finansieringen af det dynamisk så den følger antallet af passagerer. Der skal jo ikke bare flere pladser til, skidtet skal jo også køre stabilt og til tiden.
Det er jeg skam også enig i :-)
Vi må se! Jeg håber det bliver godt - det og så det med tandlægerne er to store skred i min optik. På den gode måde.