• SorteKanin@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    arrow-down
    1
    ·
    1 month ago

    Det er selvfølgelig fedt at lade bil hjemme. Men det er faktisk lidt unødvendigt med en dedikeret ladestander nu hvor man ikke kan få refusion for elafgiften (for der er jo ingen afgift mere dybest set).

    Man kan enten lade meget langsomt via en helt almindelig stikkontakt (for nogle vil det måske være nok). Hvis det skal være lidt hurtigere kan man lade gennem sådan et CEE-stik, som jo også kan bruges til andre ting end en elbil. 16 A gennem et blåt CEE-stik giver lidt over 3 kW når man lader. Lidt langsommere end de 11 kW med en dedikeret lader, men 3 kW er rigelig hurtigt.

    • bobslaede@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      8
      ·
      1 month ago

      Vores ene elbil kan kun lade med 3kw, men jeg putter den i ladestanderen alligevel, så kan jeg nemlig sætte den til at starte om natten, hvor det i vinter månederne er billigst. Om sommeren kommer de i stikket når det er billigst, og så starter de med det samme. Igennem ladestanderen kan jeg også holde styr på forbruget i Home Assistant.
      Kl 13 i dag skal der lades helt op, der går prisen nemlig i minus.

      Mine forældre fik for nyligt deres første elbil. Der købte jeg en brugt ladestander til dem, og trak selv kabler til deres eltavle. Så var det ret billigt at få sat til af en elektriker. De kan lade med 11kw, og gør det også når det er billigt. I starten brugte de bare mormor laderen på 3kw, men de synes at det er dejligt at kunne lade op på nogle få timer.

      • RedAle@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 month ago

        Hvilken type lader bruger du, og hvordan fungerer integrationen med home assistant? Det lyder som noget jeg skal have kigget på om min kan.

        • bobslaede@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          ·
          1 month ago

          Jeg har en easee lader. Der er en integration som giver alle mulige stats. Virker helt fint. Den har 4g og wifi, så den er altid online.

    • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      1 month ago

      Du kan bare få et rødt 3-faset CEE stik og så en 3-faset mobillader så har du stadig op til de fulde 11kw. Desværre efterlader mange elbiler meget at ønske ifht. kontrol af hvornår og hvordan bilen lader når man har variabel strømpris. Her er de dedikerede ladebokse (som reelt slet ikke er ladere men bare en kontaktor) ofte bedre og kan kobles til strømprisen.

      • Henson@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 month ago

        Bruger vi, og vores bil kan sættets til lade i et interval. Har ikke savnet anden mulighed her hjemme.

        • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          1 month ago

          Jeg var nu glad for aldrig selv at skulle sætte intervaller, og at den automatisk kunne lade på overskudsstrømmen fra mine solceller om eftermiddagen når jeg kom hjem, og så selv tage de billigste timer om natten hvis batteriet stadig var under f.eks. 40% og strømmen var billig.

          Alt det her optimering og automation er der så vidt jeg ved ikke nogen biler der kan.

          • Henson@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            30 days ago

            Nej det med solcellerne kunne være nice, men går alligevel ind og ser priser inden jeg sætter den til, og så er det ikke meget arbejde i at sætte tiden; især fordi det næsten altid er efter midnat.

    • vandsjov@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 month ago

      Er der ikke noget med at man helst ikke skal belaste ens almindelige strøm med høj belastning i for lang tid? Ved ikke om det blot er en sikkerhedsforanstaltning imod gamle elinstallationer. Hilsen ham med “gratis” ladeboks, men ingen elbil endnu.

        • vandsjov@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          1 month ago

          Takker for forklaringen. Har selv overvejet en “nød”-mormorlader til mit nødstrøm i mit solcelleanlæg, når jeg får en elbil. Blot som en backup plan hvis alt strøm går, at bilen så kan blive ladet (lidt) op, hvis det ikke er vinter.

      • SorteKanin@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 month ago

        Du må kun belaste en normal kontakt med 6 A i længere tid, også derfor det er meget langsomt hvis du bruger en normal stikkontakt. Men et CEE-stik er designet til længerevarende belastning, så der må du belaste 16 A med det blå eller op til 32 A med det røde mener jeg.

        • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          1 month ago

          Der er to forskellige af de røde, det man typisk ser i private hjem er den lille version som er 16A, 32A (og højere) ser man som regel kun i industri.

          • Klorofyl@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 month ago

            Installerede en 32 i min lade. Det er lige så let at købe som 16a.

            Man skal slf sørge for at ledningerne, sikringen og hpfi, og hpvedsikringerne i gravstenen er dimensioneret til det.

            • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              1 month ago

              Installerede en 32 i min lade.

              Lyder som om du bor på en landbrugsgrund, hvilket jo også er industri (eller i hvert fald var det). Man skal huske at 32A rødt CEE er større end 16A versionen, så stikkene passer ikke sammen.

              • Klorofyl@feddit.dkM
                link
                fedilink
                arrow-up
                2
                ·
                1 month ago

                Yep. Der var standard 3 x 50 a sikringer i gravstenen. Det er mega nice. Så slipper jeg for at opgradere når vi en gang får elbiler.