• 16 Posts
  • 541 Comments
Joined 3 years ago
cake
Cake day: June 1st, 2023

help-circle



  • Min far lavede en underkop til at ligge køkkengrej på når man laver mad. Han malede Dannebrog, solen, himlen og et æbletræ og skrev “Farsdag 2026” på den. Den blev rigtig god.

    Min søn er mega kreativ, og det var ham der hjalp mig langt hen ad vejen med mit design, og hvordan jeg kunne lave solsikken.

    Han lavede selv en kop der fadede fra blå over i blå stænk på ydersiden, og fadede fra brun til hvid inden i.






  • Fri snak Farsdag.

    I stedet for at købe et eller andet til grillen eller nogle øl til min far, så skal vi ned på en lille cafe og male en kaffekop eller et eller andet. Tager min ene søn med også, som godt kan lide den slags. Håber min gamle vil synes at det er hyggeligt. Nu må vi se.

    Udover det er jeg også i gang med at migrere mere og mere væk fra Google. I den forbindelse har jeg i denne uge lavet et n8n flow til at kopiere min kalender over i mit nye selv hostede system.


  • Jeg kører OpenSuse Tumbleweed på min private computer, og OpenSuse Tumbleweed Slowroll på min arbejdscomputer. Min arbejdscomputer har et Nvidia kort, og den er ikke helt glad for meget kanten bløder på alm. Tumbleweed.
    Jeg har en blanding af OpenSuse Leap, Ubuntu server, Debian og Raspbian på mine hjemmeserveren :)
    Fruen har OpenSuse Leap på hendes.
    Ungerne har desværre Windows pga. deres skoler. Forhåbentligt kommer der snart nye regler om den slags. Jeg krydser fingre for at vores nye regering har lært noget af Frankrig og Tyskland.

    Jeg er ikke en stor fan af Snaps, så derfor er der ikke Ubuntu på vores maskiner herhjemme mere. Flatpaks og alm. pakker virker ret godt synes jeg.

    Redigering: Glemte helt at skrive at der er KDE på alle skrivebordene.
    Har i mange mange år brugt Gnome - altså, helt tilbage fra slut 90’erne. Men for et år eller to siden, skiftede jeg til KDE. Det virker rigtig godt. Jeg er meget tilfreds.




  • Vores ene elbil kan kun lade med 3kw, men jeg putter den i ladestanderen alligevel, så kan jeg nemlig sætte den til at starte om natten, hvor det i vinter månederne er billigst. Om sommeren kommer de i stikket når det er billigst, og så starter de med det samme. Igennem ladestanderen kan jeg også holde styr på forbruget i Home Assistant.
    Kl 13 i dag skal der lades helt op, der går prisen nemlig i minus.

    Mine forældre fik for nyligt deres første elbil. Der købte jeg en brugt ladestander til dem, og trak selv kabler til deres eltavle. Så var det ret billigt at få sat til af en elektriker. De kan lade med 11kw, og gør det også når det er billigt. I starten brugte de bare mormor laderen på 3kw, men de synes at det er dejligt at kunne lade op på nogle få timer.





  • Der findes mange værktøjer til at styre de services du vil køre på din server, så terminalen kun skal bruges minimalt. Selvom fortrolighed med terminalen gør arbejdet noget nemmere - men det er noget der sagtens kan komme med tiden.
    Jeg har ikke fast IP, men dog en IPv4 som min udbyder stiller gratis til rådighed, så jeg slipper for CGNAT. En fast koster lidt ekstra, men den skifter så sjældent, at jeg bare har sat en alarm på i min Home Assistant hvis min IP ændrer sig :)
    Plex er i gang med at bliver MEGET dyrt at bruge, hvis du gerne vil have at andre skal kunne se film fra din samling - jeg vil helt klart også anbefale Jellyfin. Min jellyfin er “offentlig” igennem en ekstra server hos en cloud udbyder, som så har en VPN hjem til min server. Men det er altså næppe nødvendigt, især ikke til at begynde med.
    Til at begynde med handler det bare om at holde det simpelt.
    Det gør ikke noget hvis du lige pludselig finder en bedre måde at gøre tingene på, og så blive nød til at lave meget om. Det er en del af hobbyen. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har smadret det hele ved en fejl, og så skulle starte næsten forfra. Det bliver dog heldigvis sjældnere og sjældnere.

    Hvis du gerne vil hurtig i gang med noget der bare virker, kan du installere Yuno Host på din maskine, og starte der. Du kan altid starte forfra eller skifte retning senere. Intet er sat i sten.

    Alle her vil gerne hjælpe :)