Der er flere der har prøvet det.
Bl.a. i Frankrig.
Også i Sverige har ideen været oppe og vende, men er vidst ikke blevet til noget.
- 16 Posts
- 541 Comments
Jeg smider billeder op når de er færdige :)
Min far lavede en underkop til at ligge køkkengrej på når man laver mad. Han malede Dannebrog, solen, himlen og et æbletræ og skrev “Farsdag 2026” på den. Den blev rigtig god.
Min søn er mega kreativ, og det var ham der hjalp mig langt hen ad vejen med mit design, og hvordan jeg kunne lave solsikken.
Han lavede selv en kop der fadede fra blå over i blå stænk på ydersiden, og fadede fra brun til hvid inden i.
Tak! Men lad os nu lige vente og se når den er brændt 😛🔥☕
Det var super hyggeligt, og en rigtig god oplevelse for alle. Jeg glæder mig til at se det endelige resultat.
Her er min espresso kop, som jeg har prøvet at male som en solsikke 🌻. Er spændt på farverne når den er blevet glaseret og brændt.

Mig og min søn har malet mange ting, det gør gode gaver og er super hyggeligt.
Min far har aldrig været en krea type, det har altid været min mor, så det er også lidt spændende at se hvordan han griber den.
Om ikke andet har de god kaffe og juice ☕
Den ene skole er en privatskole som har deres egne regler, men der er han heldigvis snart færdig :)
Den anden skole er HTX som kræver et specielt plugin til Microsoft Word. Udover det så har de regler for noget spyware der skal være installeret til eksamen, som ikke virker på Linux.
Fri snak Farsdag.
I stedet for at købe et eller andet til grillen eller nogle øl til min far, så skal vi ned på en lille cafe og male en kaffekop eller et eller andet. Tager min ene søn med også, som godt kan lide den slags. Håber min gamle vil synes at det er hyggeligt. Nu må vi se.
Udover det er jeg også i gang med at migrere mere og mere væk fra Google. I den forbindelse har jeg i denne uge lavet et n8n flow til at kopiere min kalender over i mit nye selv hostede system.
Jeg kører OpenSuse Tumbleweed på min private computer, og OpenSuse Tumbleweed Slowroll på min arbejdscomputer. Min arbejdscomputer har et Nvidia kort, og den er ikke helt glad for meget kanten bløder på alm. Tumbleweed.
Jeg har en blanding af OpenSuse Leap, Ubuntu server, Debian og Raspbian på mine hjemmeserveren :)
Fruen har OpenSuse Leap på hendes.
Ungerne har desværre Windows pga. deres skoler. Forhåbentligt kommer der snart nye regler om den slags. Jeg krydser fingre for at vores nye regering har lært noget af Frankrig og Tyskland.Jeg er ikke en stor fan af Snaps, så derfor er der ikke Ubuntu på vores maskiner herhjemme mere. Flatpaks og alm. pakker virker ret godt synes jeg.
Redigering: Glemte helt at skrive at der er KDE på alle skrivebordene.
Har i mange mange år brugt Gnome - altså, helt tilbage fra slut 90’erne. Men for et år eller to siden, skiftede jeg til KDE. Det virker rigtig godt. Jeg er meget tilfreds.
bobslaede@feddit.dktoPolitik@feddit.dk•Regeringsgrundlaget præsenteres klokken 16: Hvad er på programmet inden da?
2·10 days agoJeg er ikke i en af de grupper, men glæder mig til at det roligt kommer til alle.
Jeg har lige netop givet 8.000,- for en rodbehandling. Det var ikke sjovt, hverken behandlingen eller regningen.
Det er næppe alle mennesker der lige kan betale for sådan en omgang. Det skal bare være en del af sundhedsvæsenet.
Jeg har en easee lader. Der er en integration som giver alle mulige stats. Virker helt fint. Den har 4g og wifi, så den er altid online.
Vores ene elbil kan kun lade med 3kw, men jeg putter den i ladestanderen alligevel, så kan jeg nemlig sætte den til at starte om natten, hvor det i vinter månederne er billigst. Om sommeren kommer de i stikket når det er billigst, og så starter de med det samme. Igennem ladestanderen kan jeg også holde styr på forbruget i Home Assistant.
Kl 13 i dag skal der lades helt op, der går prisen nemlig i minus.Mine forældre fik for nyligt deres første elbil. Der købte jeg en brugt ladestander til dem, og trak selv kabler til deres eltavle. Så var det ret billigt at få sat til af en elektriker. De kan lade med 11kw, og gør det også når det er billigt. I starten brugte de bare mormor laderen på 3kw, men de synes at det er dejligt at kunne lade op på nogle få timer.
bobslaede@feddit.dkto
Selfhosted@lemmy.world•People who are staying on Plex, have you tried Jellyfin? What about it do you not prefer? (real question)English
4·21 days agoWhich app stores (plural?) does not have jellyfin apps?
Det håber de måske allesammen…
God ide med en disk til system og en anden til data. Det vil gøre det noget nemmere når du vil prøve ting af senere 👍😊
Der findes mange værktøjer til at styre de services du vil køre på din server, så terminalen kun skal bruges minimalt. Selvom fortrolighed med terminalen gør arbejdet noget nemmere - men det er noget der sagtens kan komme med tiden.
Jeg har ikke fast IP, men dog en IPv4 som min udbyder stiller gratis til rådighed, så jeg slipper for CGNAT. En fast koster lidt ekstra, men den skifter så sjældent, at jeg bare har sat en alarm på i min Home Assistant hvis min IP ændrer sig :)
Plex er i gang med at bliver MEGET dyrt at bruge, hvis du gerne vil have at andre skal kunne se film fra din samling - jeg vil helt klart også anbefale Jellyfin. Min jellyfin er “offentlig” igennem en ekstra server hos en cloud udbyder, som så har en VPN hjem til min server. Men det er altså næppe nødvendigt, især ikke til at begynde med.
Til at begynde med handler det bare om at holde det simpelt.
Det gør ikke noget hvis du lige pludselig finder en bedre måde at gøre tingene på, og så blive nød til at lave meget om. Det er en del af hobbyen. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har smadret det hele ved en fejl, og så skulle starte næsten forfra. Det bliver dog heldigvis sjældnere og sjældnere.Hvis du gerne vil hurtig i gang med noget der bare virker, kan du installere Yuno Host på din maskine, og starte der. Du kan altid starte forfra eller skifte retning senere. Intet er sat i sten.
Alle her vil gerne hjælpe :)
bobslaede@feddit.dktoNyheder@feddit.dk•Vandforbrugere bør betale regningen for nationalt sprøjteforbud, foreslår borgmester
6·25 days agoEllers er det synd for dem, ik…
Ej, jeg kan virkelig ikke se nogen anden grund…
bobslaede@feddit.dktoSelvhost@feddit.dk•PSA: Amazon har lige nu Seagate FireCuda 8TB harddiske til €252/1890 krdansk
2·25 days agoDet er skisme meget plads! Hold nu fast!
Du skal i det mindste have dine billeder derhjemme :) Min families billeder fylder næsten 400 GB.
Vi bruger Immich.Du har jo plads nok til resten af livet der!
Måske en film samling skal ind og være digital?
Du kan måske have samtlige Linux distroer liggende og seede :)
bobslaede@feddit.dktoSelvhost@feddit.dk•PSA: Amazon har lige nu Seagate FireCuda 8TB harddiske til €252/1890 kr
4·26 days agoDem jeg havde før begyndte først at give op efter lidt over 70000 timer. De var også brugte da jeg købte dem.
Jeg har endnu ikke haft problemer, udover alm slid efter mange år hos mig.







Det er kun en god idé hvis du har et firma der laver rumskibe…
Ligesom brint til biler kun er en god idé hvis du i forvejen har et firma der lever af at køre brændstof rundt til tankstationer.