• vandsjov@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    1 month ago

    Er der ikke noget med at man helst ikke skal belaste ens almindelige strøm med høj belastning i for lang tid? Ved ikke om det blot er en sikkerhedsforanstaltning imod gamle elinstallationer. Hilsen ham med “gratis” ladeboks, men ingen elbil endnu.

      • vandsjov@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 month ago

        Takker for forklaringen. Har selv overvejet en “nød”-mormorlader til mit nødstrøm i mit solcelleanlæg, når jeg får en elbil. Blot som en backup plan hvis alt strøm går, at bilen så kan blive ladet (lidt) op, hvis det ikke er vinter.

    • SorteKanin@feddit.dkOPM
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 month ago

      Du må kun belaste en normal kontakt med 6 A i længere tid, også derfor det er meget langsomt hvis du bruger en normal stikkontakt. Men et CEE-stik er designet til længerevarende belastning, så der må du belaste 16 A med det blå eller op til 32 A med det røde mener jeg.

      • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 month ago

        Der er to forskellige af de røde, det man typisk ser i private hjem er den lille version som er 16A, 32A (og højere) ser man som regel kun i industri.

        • Klorofyl@feddit.dkM
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          1 month ago

          Installerede en 32 i min lade. Det er lige så let at købe som 16a.

          Man skal slf sørge for at ledningerne, sikringen og hpfi, og hpvedsikringerne i gravstenen er dimensioneret til det.

          • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 month ago

            Installerede en 32 i min lade.

            Lyder som om du bor på en landbrugsgrund, hvilket jo også er industri (eller i hvert fald var det). Man skal huske at 32A rødt CEE er større end 16A versionen, så stikkene passer ikke sammen.

            • Klorofyl@feddit.dkM
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              1 month ago

              Yep. Der var standard 3 x 50 a sikringer i gravstenen. Det er mega nice. Så slipper jeg for at opgradere når vi en gang får elbiler.