Er der ikke noget med at man helst ikke skal belaste ens almindelige strøm med høj belastning i for lang tid? Ved ikke om det blot er en sikkerhedsforanstaltning imod gamle elinstallationer. Hilsen ham med “gratis” ladeboks, men ingen elbil endnu.
Takker for forklaringen. Har selv overvejet en “nød”-mormorlader til mit nødstrøm i mit solcelleanlæg, når jeg får en elbil. Blot som en backup plan hvis alt strøm går, at bilen så kan blive ladet (lidt) op, hvis det ikke er vinter.
Du må kun belaste en normal kontakt med 6 A i længere tid, også derfor det er meget langsomt hvis du bruger en normal stikkontakt. Men et CEE-stik er designet til længerevarende belastning, så der må du belaste 16 A med det blå eller op til 32 A med det røde mener jeg.
Lyder som om du bor på en landbrugsgrund, hvilket jo også er industri (eller i hvert fald var det). Man skal huske at 32A rødt CEE er større end 16A versionen, så stikkene passer ikke sammen.
Er der ikke noget med at man helst ikke skal belaste ens almindelige strøm med høj belastning i for lang tid? Ved ikke om det blot er en sikkerhedsforanstaltning imod gamle elinstallationer. Hilsen ham med “gratis” ladeboks, men ingen elbil endnu.
Du må ikke belaste med 100 % i længere tid, altså 2300 W på en 10 A sikring.
Men 80 % er helt fint.
Takker for forklaringen. Har selv overvejet en “nød”-mormorlader til mit nødstrøm i mit solcelleanlæg, når jeg får en elbil. Blot som en backup plan hvis alt strøm går, at bilen så kan blive ladet (lidt) op, hvis det ikke er vinter.
Du må kun belaste en normal kontakt med 6 A i længere tid, også derfor det er meget langsomt hvis du bruger en normal stikkontakt. Men et CEE-stik er designet til længerevarende belastning, så der må du belaste 16 A med det blå eller op til 32 A med det røde mener jeg.
Der er to forskellige af de røde, det man typisk ser i private hjem er den lille version som er 16A, 32A (og højere) ser man som regel kun i industri.
Installerede en 32 i min lade. Det er lige så let at købe som 16a.
Man skal slf sørge for at ledningerne, sikringen og hpfi, og hpvedsikringerne i gravstenen er dimensioneret til det.
Lyder som om du bor på en landbrugsgrund, hvilket jo også er industri (eller i hvert fald var det). Man skal huske at 32A rødt CEE er større end 16A versionen, så stikkene passer ikke sammen.
Yep. Der var standard 3 x 50 a sikringer i gravstenen. Det er mega nice. Så slipper jeg for at opgradere når vi en gang får elbiler.
Tidligere ejer af vores parcelhus havde åbenbart et højt forbrug, for de fik lagt 3x35A ind 🤣
Sødt. Så skal man bare huske ikke at tænde kaffekværnen og mælkeskummeren samtidig 😜