• vandsjov@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    13 hours ago

    Øh, hvad kan man bruge netværket til? Sende beskeder, men er der andre anvendelser? Har kigget på nogle af de linket sider men de er meget om den dybe teknik og giver ikke et højere niveau overblik.

    • drktOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      4 hours ago

      Du kan sende arbitrær data over det, så i princippet kan du bruge det til hvad du har lyst til. 99% af brugere bruger det til at chatte.

    • CarstenBoll@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      13 hours ago

      Grundlæggende er det til nødkommunikation, iot ting, og for radionørder 🙂 det er min oplevelse.

      • Klorofyl@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        12 hours ago

        Nice.

        Skriver I så sammen I der har sat systemet op?

        Hvad koster det i HW at komme i gang?

        Er det ikke ret i krypteret?

        Beklager hvis det hele står på dine sider. Bare sig til, så skal jeg nok overvinde min dovenskab og læse om det :)

        • drktOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          3 hours ago

          Skriver I så sammen I der har sat systemet op?

          Det meste koordination skete på facebook i started, men for cirka en måned siden stiftede en person en Discord, og den er vokset ret hurtigt. Der er lidt koordination, og snak om at starte en forening, så vi kan referere til noget konkret når vi er ude og snakke med firmaer om at få lov til at bruge deres tag/infrastruktur.

          Hvad koster det i HW at komme i gang?

          Måske 2-300 kroner for en companion (den type node man forbinder sin computer / telefon til)? Hvis man bor et sted med dårlig dækning, for eksempel vestkysten, så skal man til at investere i det der hedder ‘Repeater’ noder - det som personen i artiklen havde gang i.

          Jeg bruger dem her, dog er de i en dyre ende
          https://www.seeedstudio.com/Wio-Tracker-L1-Lite-p-6455.html

          Er det ikke ret i krypteret?

          Pakkerne er ikke krypteret, men en del af dataen i pakken er. Man kan for eksempel se information om en pakke, hvor den kommer fra, hvor den vil hen (nogle gange), etc, men selve dataen er krypteret. Du kan se et eksempel på en pakke som meshview ikke kan dekryptere fordi den ikke har nøglen https://meshview.dk/#/packets/bf4409018cfdf86e

          Det er ikke verdens bedste kryptering, men den er svær nok til at normale personer ikke bare kan bruteforce det. PET kan sikkert godt, hvis de virkelig skal vide hvad der stod i en besked af nationale sikkerhedshensyn, eller noget.