• Klorofyl@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      4 days ago

      Nice.

      Skriver I så sammen I der har sat systemet op?

      Hvad koster det i HW at komme i gang?

      Er det ikke ret i krypteret?

      Beklager hvis det hele står på dine sider. Bare sig til, så skal jeg nok overvinde min dovenskab og læse om det :)

      • drktOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        edit-2
        3 days ago

        Skriver I så sammen I der har sat systemet op?

        Det meste koordination skete på facebook i starten, men for cirka en måned siden stiftede en person en Discord, og den er vokset ret hurtigt. Der er lidt koordination, og snak om at starte en forening, så vi kan referere til noget konkret når vi er ude og snakke med firmaer om at få lov til at bruge deres tag/infrastruktur.

        Hvad koster det i HW at komme i gang?

        Måske 2-300 kroner for en companion (den type node man forbinder sin computer / telefon til)? Hvis man bor et sted med dårlig dækning, for eksempel vestkysten, så skal man til at investere i det der hedder ‘Repeater’ noder - det som personen i artiklen havde gang i.

        Jeg bruger dem her, dog er de i en dyre ende
        https://www.seeedstudio.com/Wio-Tracker-L1-Lite-p-6455.html

        Er det ikke ret i krypteret?

        Pakkerne er ikke krypteret, men en del af dataen i pakken er. Man kan for eksempel se information om en pakke, hvor den kommer fra, hvor den vil hen (nogle gange), etc, men selve dataen er krypteret. Du kan se et eksempel på en pakke som meshview ikke kan dekryptere fordi den ikke har nøglen https://meshview.dk/#/packets/bf4409018cfdf86e

        Det er ikke verdens bedste kryptering, men den er svær nok til at normale personer ikke bare kan bruteforce det. PET kan sikkert godt, hvis de virkelig skal vide hvad der stod i en besked af nationale sikkerhedshensyn, eller noget.