• Klorofyl@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    24 days ago

    Loft over rentefradraget lyder umiddelbart ret smart. Måske kan det temme boligmarkedet. Men loftet er da sat ret højt, er det ikke? 150.000 kr for enlige og 300.000 for par. Det svarer til et hus på knap 8 millioner med en rente på 4%.

    • SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      24 days ago

      Det svarer til et hus på knap 8 millioner med en rente på 4%.

      Det svarer vel til et lån på 8 millioner og en rente på 4%. Huset vil givetvis være mere værd end 8 mio. Vel mindst 10 mio. hus hvis lånet kun er realkredit og altså 20% indskud.

  • ok_effect@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    23 days ago

    Mulig ejendomsværdiskat på andelsboliger bekymrer mig, da jeg sidder overordentligt stramt i det.

    • Klorofyl@feddit.dkOPM
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      23 days ago

      Kan jeg godt forstå. Men et eller andet sted er det vel rimeligt. Den skal dog ikke være høj, da andelsboliger jo ikke stiger særlig meget i værdi. Håber de husker at afstemme skatten med virkeligheden.

      • ok_effect@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        5
        ·
        23 days ago

        Vel ikke så rimeligt, når man ikke kan tage realkreditlån men er nødt til at benytte banklån. Vil helst ikke oplyse for mange detaljer om min situation, men mellem vedligeholdelsesplan for ejendommen, stigende renter og nu en mulig stor månedlig udgift til skat kan jeg meget vel ende med at gå fra hus og hjem. Lever på en sten og er kronisk syg.

        • Klorofyl@feddit.dkOPM
          link
          fedilink
          arrow-up
          6
          ·
          22 days ago

          Har aldrig forstået hvorfor man ikke kan få realkreditlån til andelsboliger.

          Er ked af at høre om din situation. Da vi købte vores hus tjente vi sammenlagt ca 30 k mindre om måneden end vi gør nu, plus at vi afdragede på studiegæld og gæld til et familielån vi havde optaget for at lægge 20% af husets værdi. Det var virkelig ikke sjovt. Klunsede mig til brænde for at varme huset op. Det var meget stressende. Det var stressende på et niveau hvor jeg kognitivt blev påvirket af det og generelt havde svært ved at overskue hverdagen, og også traf nogle underlige beslutninger pga reduceret resonering.

          Håber du får det til at hænge sammen.