Total rookie her, men jeg har en computer til at stå, som jeg ikke bruger til noget. Den havde jeg tænkt på at lave om til en lokal server, primært til at bruge som lagerplads, men også til at holde medier som film, billeder osv.

Jeg tænker at det er meget simpelt for jer der ved hvordan man gør, men for en der er helt grøn med det, hvor realistisk er det at jeg kan finde ud af at sætte sådan et setup op?

  • Jeg bruger linux mint som min daglig OS men jeg bruger ikke rigtigt terminalet til noget (andet end når jeg skal bruge hjælp med noget der ikke virker)
  • Jeg forresiller mig at bruge PLEX til at streame medier til TV
  • Jeg gad godt at andre i familien, som ikke bor hjemme hos os, også ville kunne tilgå medierner fra deres egen hjem
  • Jeg gad godt kunne hente og dele filer med P2P, men de gange jeg har forsøgt at sætte det op, virkede det ikke til at der helt var hul igennem

Skal jeg have fat i en fast IP? Min internet udbydder er YouSee

  • bobslaede@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    2
    ·
    1 month ago

    Der findes mange værktøjer til at styre de services du vil køre på din server, så terminalen kun skal bruges minimalt. Selvom fortrolighed med terminalen gør arbejdet noget nemmere - men det er noget der sagtens kan komme med tiden.
    Jeg har ikke fast IP, men dog en IPv4 som min udbyder stiller gratis til rådighed, så jeg slipper for CGNAT. En fast koster lidt ekstra, men den skifter så sjældent, at jeg bare har sat en alarm på i min Home Assistant hvis min IP ændrer sig :)
    Plex er i gang med at bliver MEGET dyrt at bruge, hvis du gerne vil have at andre skal kunne se film fra din samling - jeg vil helt klart også anbefale Jellyfin. Min jellyfin er “offentlig” igennem en ekstra server hos en cloud udbyder, som så har en VPN hjem til min server. Men det er altså næppe nødvendigt, især ikke til at begynde med.
    Til at begynde med handler det bare om at holde det simpelt.
    Det gør ikke noget hvis du lige pludselig finder en bedre måde at gøre tingene på, og så blive nød til at lave meget om. Det er en del af hobbyen. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har smadret det hele ved en fejl, og så skulle starte næsten forfra. Det bliver dog heldigvis sjældnere og sjældnere.

    Hvis du gerne vil hurtig i gang med noget der bare virker, kan du installere Yuno Host på din maskine, og starte der. Du kan altid starte forfra eller skifte retning senere. Intet er sat i sten.

    Alle her vil gerne hjælpe :)

    • Molvorin@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      ·
      1 month ago

      Tak for det!

      Tanken om endeligt at kaste mig ud i det, har primært været fordi PLEX én gangs køb stiger til en betydeligt højere pris snart. Fra $249.99 til $749.99 USD.

      Derfor tænkte jeg om jeg kunne slå til nu, købe et “livs licens” og sikre mig at tingene går lidt mere glat fra starten af og fremadrettet. Jeg kan forstår på de andre kommentar at Jellyfish sagtens kan bruges men at der skal noget mere til for at det kører lige så godt som PLEX.

      Jeg kan forestille mig at serveren skal sættes op med mindst to harddiske, så der er én til OS, og filerne ligger på de øvrige diske. Så kan det vel ikke gå helt galt.

      • bobslaede@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 month ago

        God ide med en disk til system og en anden til data. Det vil gøre det noget nemmere når du vil prøve ting af senere 👍😊