cross-posted from: https://lemy.nl/post/4046476
“Ik vind ‘het Nederland-ticket’ echt prachtig klinken.” Na deze woorden in de Tweede Kamer van GroenLinks-PvdA-leider Klaver eind april ging het snel. Premier Jetten zei: “Die nemen we mee!” en nu, ruim zeven weken later, is het er.
Een kortingsticket voor treinreizen in de zomer, geïnspireerd op […]


Ik heb het niet zo op een te gecentraliseerde staat - decentralisatie is wat ik eerder voorsta. Maar zeker, we kunnen in dat opzicht een voorbeeld nemen aan Zwitserland, waarbij ook kleine dorpen goed bereikbaar zijn.
Wel zijn er wat verschillen. In Zwitserland helpt de aardrijkskunde mee: vanwege de bergen zijn de meeste dorpjes in valleien samengeklonterd. En dan is het logisch om weggetjes aan te leggen die de valleien volgen.
In Nederland heb je vooral middelgrote steden als vlekjes overal (muv. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en dan een hoop dorpjes rondom de middelgrote steden. Je zou aan kunnen moedigen dat mensen zich vanuit de grote vier steden meer evenmatiger over het land verspreiden. Ook met de klimaatverandering in het achterhoofd is dat wel wijs, om alvast meer naar het oosten toe te bouwen.
Bouw bijvoorbeeld meer bij de kleine dorpjes, zie het als een spinnenweb dat van grote stad naar stad naar dorp toe trekt, waar alles met elkaar verbonden is. Je trekt mensen niet naar dorpen toe door niks daar bij te bouwen. Een boodschappenwinkel, apotheek, kliniek, school, wat cafès. Dan ben je al wat verder in het aantrekken van werkgelegenheid.